Quatre generacions Alemany

Gelats i xocolates Alemany SA, amb seu a Malgrat de Mar (Maresme), combina la producció industrial amb l’elaboració artesanal i tradicional dels productes més dolços.

El nucli de Gelats Alemany es va gestar en l’obrador d’un pastisser del centre de Malgrat format a Manresa.

Joan Alemany era un home inquiet i espavilat, especialista de la xocolata, que també treballava l’elaboració del gelat segons la recepta tradicional italiana. Un contacte fortuït amb el propietari d’una pensió de Calella li va obrir el camí de la producció de gelats per a l’incipient sector del turisme de masses que, amb el temps, representaria el 65% del volum de negoci i la dedicació de la quarta generació. L’empresa, amb seu al polígon industrial de Can Patalina des de 1996, és una sòlida estructura familiar amb més de seixanta anys d’història i que combina el treball artesanal de la xocolata, especialment de les mones de Pasqua, amb l’elaboració de dues línies de gelat: industrial i artesanal. Joan Comas, gerent de Gelats Alemany SA, destaca que la filosofia de l’empresa es basa en un principi simple defensat per l’avi: hi ha dues maneres de créixer: una, fer-te gran; l’altra, fer-ho millor. “Els nostres clients industrials són bàsicament grans col·lectius i els artesans, pastissers i gelaters professionals”, apunta Comas, que assegura que l’èxit de la firma cal buscar-lo en el fet de “saber on són els límits”.

Després d’anys d’omplir milions de vasets de gelat –producció d’alta rotació i baix cost– per a la majoria d’hotels de l’Alt Maresme, l’any 2001 l’empresa va voler tornar als orígens i va recuperar la línia de gelateria artesanal. “Es tracta del nostre producte amb més durada en el mercat perquè es ven des que comença el bon temps fins ben entrat l’hivern”, apunta Josep Comas, també propietari de l’empresa. Un gelat artesà en unes instal·lacions industrials? “Independentment de la grandària de les instal·lacions, parlem d’un gelat elaborat amb productes naturals, sense aire forçat i fet per les mans de la gent, no per les màquines”, explica Joan Comas. Aquest gelat es ven principalment a gelateries en envasos de quatre litres i amb més de 40 gustos. Tot i això, com ja passava en temps de l’avi, la vainilla, la xocolata i la maduixa mantenen un lideratge indestructible. “El gelat conegut com aPitufo pel seu color blau i el sorbet de mojito també tenen un públic fidel”, matisa el gerent de Gelats Alemany SA. Actualment la gelateria artesanal representa un 35% de la producció total i els germans Comas preveuen invertir les proporcions amb el gelat industrial en un futur proper. Per què? “Pel fet diferencial, pel gust de fer-ho millor, per la marca de la casa.” Els arguments són diversos. Tot i això, a Gelats Alemany no reneguen en cap cas del producte industrial: “Ens ha permès continuar treballant i en garantim la màxima qualitat a un preu ajustat.” La gelateria a gran escala els ha permès satisfer la demanda de col·lectius molt diversos. Tot i que l’hostaleria ha estat per tradició en els primers llocs, el producte també arriba als menjadors escolars o a centres penitenciaris, entre d’altres.

Obrador d’obradors.

En el camp de la xocolata, però, Gelats Alemany SA prefereix mantenir-se en un segon pla deixant en mans dels pastissers catalans l’autoria completa de les mones. “Els nostres clients són ells, no la gent que va a comprar a l’establiment, i volem que continuï així”, constaten. El fet artesà en aquest àmbit de la producció també és indiscutible. “Les nostres mones les fan i les munten professionals de la pastisseria”, destaquen. Precisament és el tercer germà, Jordi, qui viatja durant tot l’any a les principals fires de pastisseria del món per captar les idees i personatges que marcaran la propera temporada. “També es passa moltes hores davant del televisor mirant programes infantils, perquè l’èxit d’un personatge de mona el marquen els infants”, comenta Josep Comas. En aquest sentit, amb el Barça com a líder absolut, les representacions de les Monster High, el cantant coreà de l’èxit Gangnam Style o la mateixa estelada faran furor el proper dia de Pasqua. L’oferta de productes de l’empresa es completa amb la distribució de diferents marques, nacionals, estatals i europees com poden ser el pa i la brioixeria Bellsolà, els gelats Häagen-Dazs o les cremes i gelats Alacant i Antiu Xixona.

El futur.

Els propietaris de Gelats Alemany SA consideren que, malgrat la crisi que afecta tots els sectors, poden mirar el futur amb cert optimisme. “Darrere dels bons resultats hi ha un gran equip humà que treballa per un projecte il·lusionant”, constata Joan Comas, que recorda que la família també gestiona fora de l’empresa dos establiments tipus granja-gelateria a Calella i Malgrat de Mar. Ampliar l’oferta de productes? “Més aviat continuar innovant en aquells que ja ens funcionen i potser afegirem algun sabor nou, com iogurt amb fruits vermells, tiramisú o merengatta”, reflexiona Comas. I pel que fa a la xocolata, també se seguirà el mateix patró? “La innovació en el món de les mones de Pasqua està més que garantida perquè depèn moltíssim de les modes i dels personatges que marquen la tendència cada any”, assenyala el gerent de Gelats Alemany SA, però repeteix amb orgullosa tossuderia: “La qualitat continuarà sent la nostra principal preocupació.” No entra dins els objectius de la firma situar-se en el mercat com a marca per al client finalista. “La nostra satisfacció màxima és veure com el professional ens és fidel i com aquell que se’ns aproxima i ens tasta es queda amb nosaltres”, constata Joan Comas. I canviar d’ubicació o exportar? “Catalunya és molt gran, té un gran potencial; els productes de proximitat, artesans, tradicionals i de qualitat tenen el seu mercat, un gran mercat”, afirma.